Senin, 17 November 2014

3:30:00 PM
Payudara adalah salah satu bahagian penting dari tubuh wanita. Maka dari itu, segala jenis aduan yang muncul pada organ sensitif ini tidak boleh dipandang ringan, termasuk juga rasa sakit.

Ada banyak perkara yang menyebabkan kesakitan di sekitar bahagian payudara. Berikut adalah beberapa sebab kesakitan di sekitar payudara, sebagaimana yang dipetik dari laman Boldsky.

1. Terlalu banyak minum kopi
Kesakitan di payudara lebih kerap berlaku pada wanita yang hobi minum kopi mengandungi kafein. Sebenarnya, bila dimakan dalam batas yang wajar, kafein boleh memberikan manfaat bagi kesihatan. Minum kopi cukup dua atau tiga cawan sehari, jangan lebih.

2. Hormon yang tidak seimbang
Perubahan atau ketidakseimbangan hormon juga boleh menyebabkan kesakitan di sekitar bahagian payudara wanita. Umumnya, tempoh perubahan hormon ini berlaku semasa kitaran haid, kehamilan dan menopause, di mana penyebabnya adalah penurunan hormon estrogen. Selain itu, penurunan hormon estrogen juga boleh kerana tekanan yang pada akhirnya menyebabkan kesakitan payudara.

3. Kesan sampingan ubat
Kesakitan payudara juga boleh disebabkan oleh kesan sampingan penggunaan ubat-ubatan. Beberapa ubat memang mempunyai kesan sampingan terhadap penurunan hormon estrogen yang pada akhirnya akan menyebabkan kesakitan payudara.

0 komentar:

Posting Komentar