Selasa, 11 November 2014

11:00:00 AM
Menurut laporan dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit di Amerika, rata rata manusia hidup selama 78 tahun lebih bulan. Di sebuah kajian statistik, seorang anak perempuan yang lahir pada tahun 2012 kemungkinan boleh bertahan hidup sampai berusia 81 tahun 2 bulan, hampir 5 tahun lebih lama berbanding anak laki laki yang lahir pada tahun 2012 dengan kemungkinan hidup sampai usia 76 tahun 4 bulan.

Mengapa? Berikut adalah Alasan Unik Mengapa Wanita Hidup Lebih Lama Daripada Lelaki menurut Marianner Legato, seorang professor perubatan di Universiti Columbia dan pengarah The Foundation for Gender-Specific Medicine seperti yang dikutip dari liputan6.com yang menyiarkan dari abcnews.go.com:

1. Wanita Lebih Tangguh Ketika Di Dalam Rahim
Dua setengah bayi laki laki mempunyai kecenderungan mudah dijangkiti penyakit saat dalam kandungan atau mengalami masalah lain saat mereka dilahirkan. Fizikal mereka akan lebih lambat berkembang berbanding dengan bayi perempuan yang belum lahir. Mereka juga mempunyai kemungkinan lebih untuk meninggal jika dilahirkan secara pra-matang. Sebab, otak atau paru paru mereka belum berkembang, Jelas doktor Legato.

2. Wanita Cenderung Mempunyai Risiko Cedera Lebih Kecil
Kecederaan yang tidak disengajakan semasa mengandung merupakan faktor penyebab ketiga kematian bayi laki laki, sedangkan untuk bayi perempuan ini adalah faktor penyebab keenam. Hal ini disebabkan otak bayi laki laki yang belum berkembang. Akibatnya, anak laki laki berisiko lebih untuk mengalami kecederaan ketika mereka akan cuba sesuatu yang berbahaya dibanding anak perempuan sebaya.

3. Risiko Penyakit Jantung Wanita Lebih Lama
Penyakit jantung merupakan pembunuh utama bagi lelaki dan wanita. Namun, lelaki sudah mempunyai kemungkinan meninggal kerana hal ini ketika berusia 30-an. Di sisi lain, perempuan mempunyai kemungkinan 10 tahun lebih lama. Pada masa usia 30-40an, wanita akan mengalami menopause. Menopause akan melindungi mereka kerana membantu menjaga arteri dalam tubuh, Jelas Doktor Legato.

4. Wanita Memiliki Jejaring Sosial yang Lebih Intim
Teman merupakan ubat yang baik. Menurut sebuah kajian tahun 2010 di Universiti Brigham Young, orang dengan hubungan sosial yang kuat mempunyai peluang meninggal 50 peratus lebih rendah berbanding dengan yang tidak mempunyai hubungan sosial yang kuat.

Kebanyakan lelaki cenderung memendam stress dan kebimbangan, sementara wanita mencurahkan ke orang lain, Jelas Doktor Legato. Kecuali untuk lelaki yang berkahwin, kemungkinan hidup mereka akan lebih sihat sehingga hidup mereka boleh lebih lama.

5. Wanita Lebih Memperhatikan Kesihatan
Menurut Badan Penyelidikan dan Pemerhati Kualiti Kesihatan, kira-kira 24 peratus lebih sedikit daripada wanita, lelaki akan melawat doktor dalam satu tahun terakhir. Lelaki juga akan mempunyai kadar kolesterol yang lebih tinggi.

Hal ini boleh disebabkan oleh John Wayne Sindrom, iaitu Lelaki lebih sering menafikan rasa sakit. Mereka tidak memperdulikan gejala yang timbul kerana tidak ingin pergi ke doktor atau sekadar mencari tau apa yang salah di dalam tubuhnya, Kata Doktor Legato.

0 komentar:

Posting Komentar