Kamis, 13 November 2014

2:30:00 PM
Nostalgia perkembangan industri telefon bimbit terasa menyenangkan jika anda adalah salah satu orang yang punya pengalaman menggunakan telefon muzik pertama di dunia, telefon bimbit laris, atau jangan-jangan, anda menggunakan telefon bimbit yang sama dengan James Bond.

Industri telefon bimbit berkembang pesat sehingga mampu melayani teknologi mesej segera yang boleh menghantar foto, dan menyokong rangkaian mudah alih berkelajuan tinggi 4G. Meski demikian, perkhidmatan mesej ringkas (SMS) yang terhad oleh 160 watak masih sangat laris.

Pernahkah terlintas dalam fikiran anda mengapa standard satu SMS dihadkan oleh 160 watak? Dan, negara mana yang paling banyak menghantar SMS per harinya? Berikut ini adalah jawapan dari soalan di atas, serta beberapa fakta unik tentang industri telefon bimbit dunia.
1. SMS di Filipina Filipina menduduki peringkat 1 untuk urusan menghantar mesej ringkas (SMS). Setiap harinya ada 1.4 bilion SMS yang dihantar oleh warga Filipina. Perlu kos satu peso (kira-kira Rp 225) untuk satu kali SMS.

2. SMS 160 karakter Pada 1985, seorang penyelidik komunikasi Friedhelm Hillebrand mentakrifkan standard panjang mesej teks. Dia menaip kalimat pada mesin tik dan hampir semua mesej yang ditulis itu tidak lebih dari 160 karakter. Pelaksanaan teknikal SMS yang pertama kali, tidak boleh memuatkan mesej yang terdiri dari 128 karakter lebih. Melalui pelbagai pembangunan dan pengoptimuman, ditambah 32 watak lagi hingga akhirnya standard SMS terdiri dari 160 karakter.

3. Bergerak muzik pertama di dunia ponselSiemens SL45 Siemes SL45 yang dikeluarkan pada 2001, menjadi telefon muzik pertama di dunia. Siemens menyediakan kapasiti memori dalaman 32MB yang boleh diperluas dengan tambahan kad memori luaran MMC. Telefon bimbit ini boleh memainkan fail muzik digital berformat MP3, dan daya tahan bateri boleh mencapai 5 jam.

4. Bergerak terkuat di dunia ponsel1 Sonim XP3300 Force Sonim XP3300 Force diiktiraf Guiness World Records sebagai telefon paling tangguh di dunia. Gelaran ini didapat, setelah Sonim XP3300 Force dijatuhkan dari ketinggian 25 meter. Begitu menghentam jalanan konkrit, telefon ini tidak mengalami kerosakan bererti. Sonim XP3300 Force juga tahan terhadap debu dan air. Fungsi-fungsinya masih berjalan normal meski tenggelam air selama 1 jam di kedalaman 2 meter.

5. Bergerak paling mahal di dunia ponsel2 The Stuart Hughes iPhone 4 Diamond Rose The Stuart Hughes iPhone 4 Diamond Rose adalah telefon bimbit termahal di dunia. Harganya berkisar 7.850.000 dollar AS atau sekitar Rp 74.5 bilion. Panelnya diselubungi oleh 500 berlian 100 karat. Bahagian belakangnya diperbuat daripada mawar emas, dan logo Apple disusun menggunakan 53 berlian. Butang Home iPhone ini disalut oleh berlian tunggal 7.4 karat berwarna merah muda. Di dunia, telefon bimbit ini hanya dihasilkan 2 unit.

6. Foto pertama yang dihantar dari telefon bimbit ponsel3 Philippe Kahn - 11 Jun 1997 Foto awam pertama yang dihantar dengan telefon bimbit, dilakukan oleh lelaki bernamama Philippe Kahn pada 11 Jun 1997. Ia membahagikan foto ketika putrinya yang bernama Sophie lahir di rumah sakit bersalin. Nama Philippe Kahn dikreditkan sebagai orang yang ikut mengembangkan telefon kamera pertama.

7. Bergerak laris di dunia ponsel4 Nokia 1100 Lebih dari 250 juta unit Nokia 1100 dan variannya telah terjual di seluruh dunia, sejak telefon bimbit ini dilancarkan pada 2003. Kejayaan Nokia 1100 disebabkan oleh kebolehpercayaan dan harganya yang relatif murah. Pada 2009, Nokia 1100 yang dibuat di kilang Bochum, Jerman, menjadi incaran pelaku kejahatan siber. Jika Nokia 110 buatan Bochum ini diprogramkan semula dengan teknik tertentu, ia boleh memberi tahu kod laluan akaun bank yang kemudian disalahgunakan untuk mencuri wang oleh para penjenayah siber. Kala itu, harga bekas Nokia 1100 buatan Bochum boleh mencapai 30 ribu dollar AS atau sekitar Rp 285 juta.

8. Bergerak pertama James Bond ponsel5Ericsson JB988 Di setiap filemnya, tokoh James Bond selalu menghadirkan peranti berteknologi terkini dan canggih. Telefon bimbit pertama yang digunakan oleh James Bond adalah Ericsson JB988. Selain untuk melakukan panggilan telefon, fungsi Ericsson JB988 di dalam filem juga digunakan untuk mengimbas cap jari, mengawal sistem keselamatan berteknologi tinggi di jaman itu, serta sebagai remote kawalan kereta BMW 750IL yang digunakan Bond.

9. Hipersensitiviti elektromagnetik Hipersensitiviti elektromagnetik merupakan penyakit yang disebabkan kerana diri seseorang tak dapat menahan atau alah kepada medan elektromagnet yang dihasilkan peranti elektronik, termasuk telefon bimbit. Penyakit yang juga disebut Electromagnetic Hypersensitivity (EHS) ini ditandai dengan gejala yang berbeza-beza, ada yang keletihan, sakit kepala, sakit otot, hingga merasa kepanasan seperti terbakar. Sebuah kajian mengatakan, "Ada gejala nyata dan sangat berbeza-beza bergantung peringkat keparahan pesakit." Namun, kerana kajian pada penyakit ini masih setengah hati, diagnosa hipersensitiviti elektromagnetik belum boleh diterima secara perubatan. Pertubuhan Kesihatan Sedunia atau WHO berkata, penyakit ini tidak mempunyai kriteria diagnostik yang jelas.

10. Mulanya, Nokia menghasilkan kertas Nokia ditubuhkan di Finland tahun 1865, yang kala itu fokus membuat kertas sebagai perniagaan utamanya. Beberapa tahun kemudian, beralih menghasilkan getah, kabel telegraf, dan kabel elektrik lain. Pertengahan 1990-an, Nokia menjadi syarikat pembekal tentera Finland untuk peralatan telekomunikasi, topeng gas, plastik dan bahan kimia. Telefon bimbit pertama besutan Nokia dikeluarkan pada 1980-an.

0 komentar:

Posting Komentar