Kamis, 13 November 2014

2:00:00 AM
Banyak wanita taksub cantik. Tak puas hanya bergantung solek, mereka yang mempunyai keberanian besar juga nekad melangkah ke ruang operasi untuk menjalani bedah estetika.

Pelbagai prosedur menjadi incaran. Mulai dari memperbesar volume payudara, memperbaiki tulang rahang, menebalkan bibir, memancungkan hidung, memperbesar bokong, menyelaraskan perut, hingga membesarkan saiz zakar.

Seiring tingginya permintaan bedah plastik di pelbagai negara, berikut 7 Negara Penghasil Wanita Plastik, berdasar data tahun 2010 yang dilaporkan International Society of Aesthetic Plastic Surgery, dikutip ABC News.

Korea Selatan
Seiring penembusan industri bedah plastik yang semakin menggeliat, Korea Selatan muncul sebagai negara dengan pelaku bedah plastik terbesar di dunia.

The Economist menyebut hasil kaji selidik pada 2009 bahawa satu daripada setiap lima wanita menjalani pembedahan plastik di Seoul. Pada 2010, terjadi 360 ribu prosedur bedah plastik dengan sasaran terbanyak sedot lemak, permak hidung, blepharoplasty, dan pembuatan lipatan kelopak mata.

Greece
Melihat keadaan ekonomi yang tak cukup sihat, Greece tampil mengejutkan sebagai negara dengan prosedur bedah plastik terbanyak kedua di dunia. "Ekonomi suatu negara biasanya memainkan peranan besar berkaitan permintaan operasi plasrik, kecuali jika kerajaan mau menanggungnya," kata Dr Malcolm Roth, President American Society of Plastic Surgeons.

Di negara ini, bukan hanya wanita yang berminat melakukan bedah estetika, lelaki juga. Jika penambahan volume payudara menjadi kegemaran di kalangan wanita, pembesaran saiz zakar menjadi idola lelaki dengan jumlah kes mencapai 592 pada 2010.

Itali
Negara mediterania ini menduduki kedudukan ketiga dengan lebih 815 ribu prosedur bedah plastik pada 2010. Prosedur paling kegemaran di negara ini adalah Botulinum Toxin Jenis A (Botox Dysport), disusul liposuction dengan 69 ribu prosedur di tahun yang sama.

Brazil
Agak mengejutkan ketika Brazil justru muncul di urutan keempat sebagai negara dengan prosedur bedah plastik terbanyak di dunia. Negara yang popular sebagai destinasi bedah plastik ini paling banyak melayani permintaan sedot lemak dan implan payudara.

Colombia
Prosedur bedah plastik paling kegemaran di negara ini adalah sedot lemak dengan jumlah kes mencapai 90 ribu pada 2010. Selain Brazil, negara ini juga menjadi sasaran pelancong mancanegara yang bernyali besar melakukan permak tubuh.

Amerika Syarikat
Sedot lemak juga menjadi kegemaran di negara ini, disusul penambahan volume payudara. "Seiring budaya masyarakat yang semakin terbuka bercakap tentang operasi plastik, permintaan bedah estetika pun berkembang pesat," kata Roth.

Taiwan
Negara ini mencatat lebih 221 ribu prosedur bedah estetika sepanjang 2010. Tidak seperti negara-negara lain yang umumnya menerima permintaan bedah invasif, negara ini justru paling banyak melakukan prosedur ringan semacam botox.

0 komentar:

Posting Komentar